Sök:

Sökresultat:

60 Uppsatser om Ensidig dövhet - Sida 1 av 4


Den kreativa melankolikern : En betraktelse av en modern ensidig bild av psykiskt sjuka.

Den kreativa melankolikern. Uppsatsens titel sammanfattar det övergripande temat för denna studie. Individer med psykisk skörhet har ofta egenskaper som Àr förknippade med samhÀllsnyttiga vÀrden, sÄsom kreativitet, uppfinnarförmÄga och konstnÀrlighet. Trots det sÄ tycks det som om psykiskt sjuka i det moderna samhÀllet alltjÀmt kategoriseras och tillskrivs negativa egenskaper som utgör en samhÀllelig belastning. Vad som sÀllan eller aldrig uppmÀrksammas Àr att psykiskt sjuka personer ofta har lÄnga perioder av friskhet och dÀrmed borde utgöra en samhÀllelig kraft.

Förbjuden frukt - en diskursanalys av cannabisdiskursen i den svenska riksdagen

Analysmaterialet i denna uppsats bestÄr av en rad riksdagsdokument behandlandes den svenska riksdagens cannabisdiskurs. Detta analysmaterial som behandlas Àr under perioden 1990 till 2007. Vi har Àven studerat hur policydebatten har förts i ett historiskt perspektiv under perioden 1968 fram till mitten av 1990-talet.FrÄgor utifrÄn en Foucaultinspirerad diskursanalys behandlar en rad Àmnen inom diskursen och vid nÀrmare analys beskrivs den svenska riksdagsanalysen som synnerligen ensidig.Nyckelord: Foucault, cannabis, diskursanalys.

Skönlitteratur i undervisningen: hur fungerar det i
verkligheten?

Detta arbetes syfte var att undersöka lÀrares syn pÄ skönlitteratur i undervisningen, hur och om skönlitteratur kan bidra till ett lÀrande och utveckling hos barn och unga. Genom att lÀsa tidigare forskning i Àmnet har vi skapat oss en bild av skönlitteraturens möjligheter efter vilket vi genomfört vÄr studie. Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer med fyra stycken lÀrare verksamma inom Bodens kommun. Resultatet av dessa intervjuer visar att lÀrare till viss mÄn har en ensidig syn pÄ skönlitteratur dÄ vi upplevt att skönlitteratur har en stor roll i skolan, men att fÄ lÀrare har kunskaper om hur och varför man vidare kan öka barn och ungas kunskaper genom just skönlitteratur..

Integrationen av Invandrare : En diskursanalytisk studie

Det övergripande syftet med uppsatsen har varit att analysera och beskriva diskursiva sÀtt att framstÀlla integrationen av invandrare i den del av den offentliga debatten som förs i svensk massmedia. För att göra detta har jag tagit min teoretiska utgÄngspunkt i Laclau och Mouffes diskursteoretiska diskursanalys.Integration artikuleras i artiklarna som fullstÀndig likhet, delvis likhet och deltagande samt som ensidig/ömsesidig och total/delvis anpassning. Integration artikuleras vidare som sprÄklig och kulturell integration, som en frÄga om arbete, ekonomi och utbildning samt som politik. Detta dels utifrÄn vad det svenska anses vara och dels utifrÄn vilka/hur invandrarna Àr..

FlersprÄkiga gymnasielevers upplevelse av sin skolsituation

Syftet med följande arbete Àr att fÄ en bild av hur flersprÄkiga gymnasieelever uppfattar sin skolsituation dÄ de har ett annat modersmÄl Àn svenska, med fokus pÄ inlÀrningen av ett för dem tredje sprÄk. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om sprÄkinlÀrning samt skolsituationen för och resultat hos flersprÄkiga elever. Med hjÀlp av en serie intervjuer skapas en bild av nÄgra elevers upplevelse av sin skolsituation. Sammanfattningsvis pekar resultaten pÄ att synen pÄ flersprÄkiga elever ofta Àr nÄgot ensidig och fokuserad pÄ elever med problem och bortser frÄn en grupp mycket framgÄngsrika elever som lÀrt sig att utnyttja alla sina kunskaper. Dessutom Àr det tydligt att trygghet och sjÀlvkÀnsla Àr av vikt för flersprÄkiga elever med annan kulturell bakgrund..

Internationell adoption: Hur konstrueras en diskurs?

I denna essÀ behandlas Àmnet internationell adoption. Jag gör en hermeneutisk och holistisk undersökning av det internationella adoptionsfenomenet genom att stÀlla en dominerande diskurs i relation till en motdiskurs. PÄ grund av Àmnets omfattning kommer jag att ha Sverige som utgÄngspunkt för diskussionen. Det land varifrÄn den internationella adoptionen sker Àr i denna undersökning Sri Lanka.Med frÄgestÀllningen "Hur konstrueras en diskurs?" undersöks de aspekter den internationella adoptionsverksamheten Àr sammansatt av.Jag vill pÄvisa den internationella adoptionsverksamhetens hegemoniska/diskursiva status och belysa den vetenskapliga och rationella praxis den Àr i besittning av.

SprÄklig kommunikation i matematik Ärskurs 1-3

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka i vilken omfattning eleverna fÄr arbeta enskilt i matematikboken och i vilken omfattning de fÄr kommunicera med varandra. Vi vill undersöka vilka arbetssÀtt som lÀrarna prioriterar i sin undervisning. Litteraturen berÀttar att nÀr eleverna kommer till skolan har de ett vardagligt sprÄk. I matematiken möts de av ett nytt, mer formellt sprÄk, fullt av nya ord och begrepp. Genom att eleverna fÄr möjlighet att kommunicera med varandra övar de upp sin sprÄkliga förmÄga som Àr en förutsÀttning för att eleverna ska fÄ möjlighet att utveckla en matematisk förstÄelse.

LÀrobokens roll för historiemedvetande

Denna uppsats har sin utgÄngspunkt i hur lÀroböckerna bidrar till historiemedvetande och kÀllkritiskt tÀnkande hos gymnasieelever samt hur lÀroböckerna stÀmmer överens med rÄdande styrdokument. I undersökningen har en kvalitativ samt en komparativ metod anvÀnts. Teorin författarna utgÄtt ifrÄn i sin analys Àr de tre olika förhÄllningssÀtten att förstÄ omvÀrlden pÄ; som fakta, som mÀnsklig erfarenhet samt som generaliserbar teori. Analysen har gjorts i lÀroböcker under perioden 1968-2004 pÄ tre historiska hÀndelser: upptÀckterna, Karl XII och första vÀrldskriget. I sin undersökning har författarna kommit fram till att lÀroböckerna mer styrs av marknaden Àn av rÄdande styrdokument, att lÀroböckerna inte tillrÀckligt uppmuntrar till kÀllkritiskt tÀnkande samt att lÀroböckerna ger en ensidig blick av historia.

Konflikt i Tibet? - applicering av Johan Galtungs konfliktmodell pÄ konflikten i Tibet.

Konflikt och vad som definieras som en vÄldsam konflikt Àr en central frÄga i freds och konfliktforskning, men det Àr ocksÄ en frÄga som inte behandlas. Generellt definieras en vÄldsam konflikt som en konflikt enligt definitionen av Uppsala University Conflict Database med 1000 dödsoffer per Är.Den hÀr uppsatsen försöker titta pÄ andar aspekter Àn den begrÀnsade definitionen, genom att applicera Johan Galtungs konfliktmodell pÄ ett fall som inte accepteras som en vÄldsam konflikt under definitionen av 1000 döda per Är, nÀmligen Konflikten mellan Kina och Tibet. Galtung menar att det finns olika former av vÄld och att en för ensidig fokusering av det fysikiska eller direkta vÄldet begrÀnsar uppfattningen av konflikten och att det gör att samhÀllsstrukturer uppfattas som fredliga trots att de har uppvisar flera andra icke fredliga..

Invandrarkvinnan i media

SAMMANFATTNING:Medias makt att pÄverka individers sÀtt att tolka verkligheten Àr stor. Betydelsen för hur man vÀljer att skriva nÄgonting blir viktigt eftersom det pÄverkar den sociala praktiken i frÄga om makt och inflytande för individer och grupper. Vi har i denna uppsats lagt fokus pÄ hur kvinnor med utlÀndsk bakgrund uppfattar den mediala bilden av invandrarkvinnor och hur det pÄverkar deras identitetsskapande. VÄrt syfte med uppsatsen Àr att empiriskt undersöka hur kvinnor med utlÀndsk bakgrund uppfattar den bild som förmedlas i media av invandrarkvinnan. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod och samlat in ett empiriskt material bestÄende av Ätta intervjuer.

LÀroboken, en trygghet för lÀrare och elever! - en studie av lÀrare och elevers instÀllning till lÀrobokens anvÀndande i matematikundervisningen i skolÄr 4 och 5

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur betydelsefull lÀroboken Àr i matematikundervisningen. Undersökningen bygger pÄ en kvalitativ och en kvantitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer av fyra lÀrare, samt ett frÄgeformulÀr riktat till elever i skolÄr 4 och 5. VÄr undersökning visar att lÀroboken Àr betydelsefull i matematikundervisningen. Den Àr en trygghet för bÄde lÀrare och elever nÀr det gÀller att inhÀmta den kunskap som krÀvs för att nÄ upp till mÄlen i kursplanen i matematik i skolÄr 5. LÀroboken Àr dock ingen garanti för att eleverna uppnÄr mÄlen.

En allsidig sex- och samlevnadsundervisning

Sex och samlevnad a?r ett a?mneso?vergripande omra?de som ska genomsyra all undervisning i skolan. Trots detta a?r det fa? la?rare som fa?r na?gon utbildning i a?mnet pa? la?rarutbildningen och omra?det har en tendens att bli la?gprioriterat ute pa? skolorna. Ett antal debatto?rer i media kritiserar den sex- och samlevnadsundervisning som va?l bedrivs och menar att organisationen RFSU har ett fo?r stort inflytande o?ver a?mnets inneha?ll och att konsekvenserna blir en ensidig undervisning.

Svenska lÀroböcker och EU ? en kÀrlekshistoria? VÀrderingar om EU i tvÄ svenska lÀroböcker i samhÀllskunskap före och efter medlemskapet

Bakgrund: Sverige blev EU-medlem 1995 ? lĂ„ngt efter de flesta vĂ€lfĂ€rdsstaterna i Europa.Åsikterna om vart EU-samarbetet bör leda Ă€r mĂ„nga gĂ„nger starka, vilket bl.a. kan ha satt sin prĂ€gelpĂ„ vilka vĂ€rderingar om EU som har förmedlats i lĂ€roböcker i samhĂ€llskunskap.Syfte: Syftet med uppsatsen Ă€r att med utgĂ„ngspunkt i tvĂ„ svenska lĂ€roböcker i samhĂ€llskunskap ?en skriven före och en efter det svenska EU-medlemskapet ? undersöka vilka vĂ€rderingar av EUsom dĂ€rigenom har förmedlats och pĂ„ vilket sĂ€tt dessa vĂ€rderingar har förĂ€ndrats.Metod: Med en kvalitativ textanalys och komparativ analys undersöks tvĂ„ svenska lĂ€roböcker isamhĂ€llskunskap, en frĂ„n 1982 och en frĂ„n 2007, med hjĂ€lp av ett frĂ„geschema.Resultat: LĂ€roboken frĂ„n 1982 har ett mer kritiskt förhĂ„llningssĂ€tt gentemot EU (EG) ochförmedlar framförallt negativa vĂ€rderingar om EU Ă€n lĂ€roboken frĂ„n 2007 som visar en positivinstĂ€llning till EU och som Ă€ven uppmuntrar till ett fördjupat samarbete med organisationen. BĂ„dalĂ€roböckerna talar dĂ€rmed framförallt för en bestĂ€md syn pĂ„ EU (EG) och presentationen av Ă€mnetförfaller dĂ€rför ensidig.

Feministisk teori och religiös praktik - Diametrala vÀrldsbilder?

Denna uppsats Àr en intervjustudie med religiöst praktiserande kristna och muslimska kvinnor dÀr jag har Àmnat undersöka relationen mellan en feministisk ansats och religiös övertygelse. Syftet med uppsatsen Àr att utreda om en feministisk strÀvan kan vara förenligt med en religiös praktik och i vilken utstrÀckning dessa olika förhÄllningssÀtt ocksÄ har gemensamma nÀmnare. Jag diskuterar vidare om och hur en hegemonisk, feministisk vetenskapssyn har kommit att exkludera andra typer av kamp för kvinnors rÀttigheter och emancipation.Jag menar att denna uppsats framförallt Àr intressant i samhÀllen dÀr olika grupper pÄverkar och samspelar med varandra i vardagen sÄ vÀl som i politiska diskussioner. För en ökad förstÄelse av varandras utgÄngspunkter och övertygelser mÄste vi ocksÄ kunna diskutera och respektera varandra övertygelser, trots att vi inte alltid delar dessa uppfattningar. För en feministisk teori ser jag det som högst relevant att förmedla andra bilder av kvinnor Àn de stereotypa representationer som annars kan vara resultatet av alltför stort fokus pÄ en ensidig mÄlgrupp..

1 NĂ€sta sida ->